Stress relief workout, ontspan je spieren kom tot rust

Stress relief workout

Stress heeft een erg negatief imago. Maar weinig mensen beseffen dat stress een vorm van verhoogde activering van het lichaam is dat ervoor kan zorgen dat we productiever worden of beter met werkdruk om kunnen gaan. Hoe vaak hoor je wel niet mensen zeggen dat ze het beste presteren onder druk. Wanneer is stress dan niet meer positief? Over het algemeen wanneer de periode van verhoogde activiteit aan blijft houden, ook wanneer je het niet meer wil of nodig hebt.

Aanhoudende stress kan veel negatieve gevolgen hebben. Denk hierbij aan RSI klachten, depressies en burn out. De beginverschijnselen zijn onder andere slecht slapen, chagrijnig zijn en het gevoel hebben dat je geen tijd meer voor jezelf hebt. Zodra deze verschijnselen zich openbaren is het belangrijk om actie te ondernemen en vooral om de directe oorzaak van de klachten aan te pakken. In de huidige maatschappij met een carrière, deadlines en een druk sociaal leven is het helaas niet altijd mogelijk om een stapje terug te doen. Wanneer je niet minder kan doen is het vaak een goede oplossing om juist meer te doen.

Dit klinkt heel tegenstrijdig. Echter wanneer je naast het werk meer gaat sporten/bewegen wordt je conditie beter. Hoe beter je conditie is hoe meer je aan kan. Met andere woorden; vind een goede verhouding tussen wat je wil doen en wat je aan kunt.

Stress relief en Power Plate:
Power Plate kan op twee manieren toegevoegd worden aan een stress relief programma. Ten eerste als directe ontspanning van alle stress gevoelige gebieden, zoals je nek, schouderregio en ook je onderrug. Ten tweede als training van het lichaam in het algemeen en de stress gevoelige gebieden in het bijzonder om voortaan beter voorbereid te zijn. Naast deze directe gevolgen heeft zorgt Power Plate, door de vibratietraining, ook voor de afname van het lange termijn stress hormoon Cortisol in ons lichaam.

Training
De training zal zich primair richten op het direct verminderen van het stress gevoel. De oefeningen zullen dus met name gericht zullen zijn op ontspanning. Voer elke oefening een minuut uit. Omdat het doel ontspanning is, is het belangrijk dat er geen heftige spieraanspanningen worden gemaakt. De oefeningen dienen bij voorkeur elke dag uitgevoerd worden.

Oefening Stress relief workout:

Stress-relief-workout-oefening-2
Ga op je knieën zitten en open je borst als je inademt, adem diep en ontspan.

Stress-relief-workout-oefening-1

Ga op je rug liggen en duw je benen omhoog, gebruik je buikspieren en houdt je benen recht.
Stress-relief-workout-oefening-3
Deze oefening is niet voor iedereen weggelegd. Steun op je handen en voeten druk je buik omhoog en laat los.

 

Stress-relief-workout-oefening-4

Variatie met Power Plate:
Zak met het bovenlichaam iets door waardoor de oren tussen de bovenarmen komen. Hierdoor zal je een rek ervaren aan de onderkant van de bovenarm en schouder.

Variatie zonder Power Plate:
Voer bovenstaande oefening uit maar dan vanuit een zittende positie met de handen op een tafel of bureau.

Oefening 1:

Ga op de Power Plate zitten met de benen iets uit elkaar. Laat het bovenlichaam als het ware iets tussen de benen zakken. Laat hierbij de handen losjes hangen. Hierdoor zal de onder- en bovenrug goed ontspannen.

Variatie met Power Plate:
Kruis de straps echter de rug en over de schouders en trek ze lichtjes aan om een extra masserend effect te hebben.

Variatie zonder Power Plate:

Vanuit zit op een stoel hetzelfde uitvoeren waarbij het accent zal komen te liggen op ontspanning van de onderrug.

Oefening 2:

Ga voor de plaat zitten en houdt de zijkanten van de plaat vast. Hierdoor zullen de armen en spieren aan de voorzijde van de borstkas gerekt worden.

Variatie met Power Plate:

probeer terwijl je goed vast houdt de borst iets op te strekken. Hierdoor komt er meer rek op de spieren van de borstkas te staan.

Variatie zonder Power Plate:
Door een stok achter de rug te houden en zachtjes naar voren te trekken is een soortgelijk rek effect te bereiken.

Oefening 3:

Pak met de ene hand de strap achter de rug vast. Trek de strap strak terwijl je met je andere hand lichtjes naar de andere schouder trekt.

Variatie met Power Plate:
Varieer met de druk die je geeft door losjes te aan en ontspannen.

Variatie zonder Power Plate:
Ga goed rechtop zitten, en leg een van handen onder je bovenbeen. Trek vervolgens met je hand je hoofd richting de schouder.

Wist je dat door veel houding af te wisselen tijdens je werkzaamheden er veel stress gerelateerde aandoeningen voorkomen kunnen worden. Ga bijvoorbeeld eens een paar minuten staan tijdens je werk of loop eens naar een andere printer.

Stem!