Trage stofwisseling

Heb je last van een trage stofwisseling?

De ene mens heeft van nature een tragere stofwisseling dan de andere. Maar het is niet de stofwisseling die bepaalt hoe zwaar je wordt. Het gaat erom wat je ermee doet en hoe je ermee omgaat. Als je stofwisseling trager is dan gemiddeld, hoeft dat geen probleem te zijn. Zie het als een uitdaging!
Als je een trage stofwisseling hebt, betekent dat, dat je lichaam langer kan doen met minder energie. Dat betekent dat je minder honger hebt dan iemand met een snelle stofwisseling. Als je inderdaad ook minder eet, kom je niet aan.

Het verraderlijke is dat je snel geneigd bent toch meer te gaan eten. “Het is toch normaal om een aantal tussendoortjes per dag te eten!” Dat klopt, maar als je weet dat je een trage stofwisseling hebt, is het erg belangrijk om goed te letten op welke tussendoortjes je eet. Wanneer je jezelf aanwent “slechte” tussendoortjes te eten, went ook je lichaam daaraan. Je krijgt het idee dat je het eten nodig hebt, terwijl je echt zonder kunt! Luister naar je lichaam!

Er is wel iets te doen aan een trage stofwisseling:

  • Bouw energieverslindende spieren op! Ga naar de sportschool, of train in het comfort van je eigen huis.
  • Eet 4 tot 5 keer per dag kleinere maaltijden in plaats van 3 keer per dag grotere porties. Op deze manier moet je lichaam de hele dag in beweging blijven om de voeding die je binnen krijgt te kunnen verteren.
  • Cardio! Beweging is heel belangrijk! Hierdoor komt de stofwisseling op gang.

    Lees ook: stofwisseling versnellen

Stem!